” الصولة والجولة في #نوادر_السجون_وأمن_الدولة ” الجزء الثاني


أبو عبد القدير القمري ( إسماعيل جاد )
http://www.facebook.com/ismaeelgadismaeel

16- أمن الدولة مسكت أخ نيجيري اسمه “عيسى” وطبعا خد واجب الضيافة كاملا🙂
وهو خارج من غرفة التعذيب كان بيعيط وبيكلم نفسه بلهجة عربي مكسره : ايه جابك مصر يا إيسا .. دول جرو ورا موسى يا إيسا .. وهبسوا يوسف يا إيسا .. دي بلد فرئون يا إيسا :)))

*****

17- ضابط أمن دولة بيسأل أخ: تعرف فلان؟
قاله: آه طبعا دا ابن عمتي..
قاله: تعرفه منين؟
قاله: ياباشا بقولك إبن عمتي!
الظابط: انت ليه بتروح عنده البيت كتير؟
الأخ: بروح عند عمتي وبما إنه إبنها فبلاقيه هناك :)))

*****

18- كل واحد فينا في أمن الدولة ليه رقم، تنسى اسمك خلاص وتحفظ رقمك، اللي هيلازمك لغاية ما تخرج من أمن الدولة!
المهم أخ سيناوي لسه جي، الظابط بيقوله: رقمك كام ياله ؟؟؟
رد عليه: زيرو عشره ياباشا :)))
19- أمن الدولة مسكو أخ من كازخستان، الضابط وهو بيحقق معاه قاله: ولا أنت جت مصر علشان تعمل عمليات إرهابية؟
رد الأخ: أنا لا أتحدث إلا اللغة العربية الفصحى
راح الظابط قاله: حسنًا .. هل جأت إلى مصر لتقوم بأعمال تخريبية ؟
الأخ: لا .. لم أتي إلى مصر لأي عمل تخريبي
رح الظابط قال لأمين الشرطة: إذًا أضربه على قفاه :)))

*****

20- أحد الإخوة طلبوه في غرفة التعذيب، وربطوه على سرير الكهربا
والظابط بيكهربه، راح الأخ قاله: ربي الذي يحي ويميت
رد عليه الضابط : وأنا كمان بحي وبميت يابن تييييييييييييت
رح الأخ قاله: إن الله يأتي بالشمس من المشرق فأت بها من المغرب
الظابط : هجبها من …….. يابن تييييييييييييت
فجأة جاله تليفون، شكلها مراته علشان بقى وديع في الكلام معها🙂 وبعد نص ساعة رجع للأخ وأقعد يكمل كهربا وقاله : وئفنا فين ياله ؟؟
رد الأخ : وقفنا يا باشا عند “فبهت الذي الكفر ” :)))

*****

21- واحد صحبي وهو في جلسة تعذيب، اتصلت أم الضابط اللي بيعذبه .. فكلمهم الضابط ، فالأخ عرف أنها أم الضابط
أقعد يقول بصوت عالي: الحقيني يا حاجه ، أبنك بيعذبني يا حاجه🙂
راح الضابط بيقول لأمه : ده صوت التلفزيون يا ماما🙂
فرح الاخ بصوت عالي : لاء يا حاجه .. ده مش التلفزيون يا حاجه .. ابنك بيعذبني يا حاجه :)))

*****

22- ضابط أمن الدولة بيسأل أخ: اسمك الحركي أيه وسط الاخوة ؟؟
الأخ: اسمي “الأخ الفاضل” !
الضابط: ليييه بيسموك كده ؟؟
الأخ: كنا في رحلة والاتوبيس مشي وسابني، فسموني “الأخ الفاضل”🙂
المهم خرج بعدها معلق دراعه شهور :)))

*****

23- طبعا أول ما بندخل أمن الدولة بنقلع كما ولدتنا أمهاتنا ! إلا طبعا “العين” هي ديه العورة عندهم، لازم يغطوها بالغماية !
المهم أخ قام يصلي قيام الليل (وهو طبعا قالع!)
وهو بيصلي، عدى ظابط أمن الدولة، أول ما شاف الأخ، زعق بأعلى صوته: أيييييييييييه ده ؟؟؟؟
اتجمع المخبرييين بسرعة: في أيه يا باشا ؟؟
الضابط: سيبين الشيخ بيصلي كده ازاااااااااااااي ؟؟؟؟
المخبريين: طب نعمل أيه يا باشا ؟؟؟
الظابط: حطه سترة علشان نعرف نعدي أقدم الشيخ علشان، منقطعش صلاته :)))

*****

24- ضابط أمن الدولة بيقول لأخ صحبي: تعرف يالا ، أنا أبليس معلق بوستراتي في اوضته :)))

*****

25- ضابط امن الدولة بيحقق مع أخ، الظابط قاعد على المكتب، والاخ قدمه وأمين الشرطه هو اللي بيكهرب الأخ
المهم كل لما الأخ يلغبط، الظابط يقول لأمين الشرطة: كهربوا ..
المهم جيه تليفون للظابط، فالظابط انشغل بالتليفون،، أمين الشرطة اتمل من الفراغ! قطه معديه راح مكهربها،، القطة صرخت ..
الظابط ساب التليفون بسرعة وسب الدين لأمين الشرطة وقاله:
يابن تييييييييييييييييت القطه ديه مش روح ،، حرام عليك تعذبها :))
المهم الأخ سمع الظابط وكان هيموت من الغيظ :)))

*****

26- وأحنا في أمن الدولة، أخ بيقولنا: تعرفوا “رضا” (أمين شرطة آمن الدولة) كان نصراني وأسلم واشتغل في امن الدولة وبقى مرتد :)))

*****

27- يقول د. أيمن الظواهري عندما دخلت (سجن استقبال طرة) وجدت عبارة محفورة (على الحائط) تقول: “إذا سقطت المرأة أصبحت عاهرة، وإذا سقط الرجل أصبح شرطياً” :)))

*****

28- أمن الدولة كعادتهم، فى يوم كانوا بيلموا اى حد العاطل فى الباطل.. أخ اسمه محمود الرفاعي بيحكي بيقول:
دخلت كالعادة فوجدت راجل شكله غريب ملوش فى حاجة خالص من شكله كدة وعمال يعيط , قلت له سلمها لله يا حج معلش متزعلش فسمعته بيدعو ربنا بصوت عالى ويقول ” يا رب انت عارفنى لا بأصلى ولا لية دعوة بالناس دى , يا رب نجينى” :)))

*****

29- أمن الدولة اعتقلت واحد شيعي،، الشيعي ده كان بيتلطش من أمن الدولة ولما يدخل الزنزانة بيتلطش من المعتقلين🙂
في مرة نادى على الشويش: ياشويييييييييييييش
الشويش جاله: عاوز أيييييييه ؟؟؟
الشيعي: أنا هروح امتى ؟؟
الشويش : تروح ! ده اللي بيقول “محمد رسول الله” مش هيروح ،، ما بالك بقى بالي بيقول “علي رسول الله” :)))

*****

30 – مرة وأحنا في أمن الدولة في جابر ابن حيان، أخ صحبي نادى “أمين الشرط” وقاله: عوزين ميه نشرب، رب يسقيك من شجرة الزقوم
أمين الشرطة: آميييييين يارب، أنا وأبويا🙂
صحبي: أمييييييييييييين أنت وبوك
المهم بعد كام يوم أمين الشرطة بيسمع قرآن على الموبيل، والشيخ العجمي بيقرأ “إن شجرة الزقوم طعام الأثيم” وعمال يبكي
“أمين الشرطة” شك في الموضوع، راح سأل وعرف أن شجرة الزقوم ديه في جنهم
فجاء غاضبًا ونادى على صحبي وكان رقم 5 : أنت يا 5 أقوم أوقف
صحبي: فيه أيييييييييييه يا أمين
أمين الشرطة: بتدعي علي أنا وأبويا نشرب من الزقوم اللي في جنهم
صحبي: لا لا لا يا أمين انا مقلتش كده، أنا قلت ربنا يسقيك من “ماء زمزوم” مية زمزم وأحنا بندلعها🙂
قالها: ااااااااااااااه طب اقعد مكانك :)))

تابعوا الجزء الثالث

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s